… od razu.
Dlaczego? Bo to ważne, trudne, bo inni tego nie robią?
Ja przeważnie zaczynam od uczenia mówienia w spontanicznych sytuacjach. Żeby oswoić uczniów z przemawianiem publicznym można wykorzystać następujące ćwiczenia wywodządze się z Improv Shows:
Radio.
Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach. Po kolei wypowiadają się na określone tematy. Mamy tu dwie możliwości, albo prowadzimy to ćwiczenie synchronicznie i wtedy podajemy tematy mówienia dla wszystkich grup jednocześnie. Możemy także każdą grupę zaopatrzyć w zestaw kartek z tematami do rozmów. Wtedy grupy pracują asynchronicznie, każda we własnym tempie. Poniżej przykładowe pytania/ speaking cards.
Kluczowym jest to, że uczniowie zmieniają „stacje radiowe” co chwila, co minutę lub krócej. Co chwilę inna osoba zaczyna mówić na swój temat, co wymaga spontaniczności, refleksu i umiejętności improwizowania. W trakcie ćwiczenia, oczywiście nie oceniamy poprawności, za to uczniowie ćwiczą umiejętność przykuwania uwagi w pierwszych słowach swojej wypowiedzi.
Przed ćwiczeniem, można zaproponować sposoby ciekawego rozpoczynania:
- z pytaniem retorycznym,
- anegdotą,
- opisem sytuacji,
- zdaniem z inwersją